Maria är vår nya vd

Vem är du?
Jag heter Maria Källsson, 41 år, född och uppväxt i  Lidköping. Jag lämnade hemstaden 1996 för studier och arbete i finansbranschen i Stockholm men är en hemvändare sedan 2005. Jag jobbade på Rörstrand Museum fram till 2012 och har sedan dess arbetat som ansvarig för Bok&Bibliotek vid Svenska Mässan i Göteborg.

Vad ser du  mest fram emot i din nya roll?
Tillväxt Lidköping är omgärdat av positiv energi. Det finns en tydlig vision som näringslivet och kommunen delar kring vad man vill åstadkomma; befolkningstillväxt, förbättrat upplevt näringslivsklimat bland företagen samt ambitioner kring att Lidköpings stadskärna skall förädlas ytterligare. Alla dessa mål känns utmanande och roligt att få arbeta vidare med. Min företrädare Peter M Larsson har skapat goda förutsättningar genom sin insats fram till idag.

När tillträder du?
Jag börjar som vd för tillväxt Lidköping vid årsskiftet 1/1 2018, men har fått inbjudan att delta vid Näringslivsfesten den 17 november Jag hoppas då få träffa så många medlemsföretag och andra engagerade personer som möjligt.

Se fler nyheter i Blogg

Tjejkvällen lyser upp stadskärnan

Tjejer i alla åldrar fyllde centrum i torsdags kväll när Tjejkväll i Lidköping arrangerades för tredje året i rad. Gatorna myllrade med människor och i de flesta butikerna hade expediterna fullt upp mest hela tiden. Även på caféer och restauranger var det gott om folk.
Tjejkvällen tycks vara ett koncept som går hem. Kanske är det dags att pröva även på våren när nästa stora säsongskifte äger rum?
För andra året i rad tändes ljusen i träden runt torget i samband med Tjejkvällen – visst är det fantastiskt vackert? Tändningen av julbelysningen över gatorna i centrala Lidköping sker som brukligt veckan innan första advent. Det förtjänar att nämnas att den bekostas av handlare, fastighetsägare och kommunen tillsammans och är ett utmärkt exempel vad som kan åstadkommas när flera parter samarbetar. Exempel på samverkan som vi hoppas få se mer av under de kommande åren i arbetet för att bli Årets stadskärna år 2021.

Se fler nyheter i Blogg

Lidköping står sig väl i konkurrensen

Det är glädjande att konstatera att både handelns försäljning och index stiger här i Lidköping, även om det inte är några stora förändringar. Det betyder att Lidköping står sig väl i konkurrensen, jämfört med kommunerna nära oss.

HUI (Handels Utredningsinstitut) presenterade förra veckan siffror för utvecklingen i Sverige under 2016. I Lidköping steg försäljningen till 2 661 miljoner kronor, jämfört med 2 614 året innan. Handelsindex för dagligvaror uppgick till 106, oförändrat jämfört med året innan. Sällanköpsindex steg från 100 till 101 och totalt index steg från 103 till 104.
Handeln är också en stor arbetsgivare. Dagligvaruhandeln sysselsatte 483 personer, siffran för sällanköpshandeln var lite högre, 620. Totalt sysselsatte handeln i Lidköping 1.103 personer (2015: 1.100).

Fast handeln i Lidköping är liksom i resten av Sverige i en omställning. Ökad digitalisering och näthandel innebär förändrade handelsmönster. Både lokala handlare som stora kedjor står inför stora utmaningar.
Glädjande då att se att EM gör comeback i Lidköping. Inom kort öppnar möbelkedjan i sina gamla lokaler på Framnäs. Bra för Framnäs köpcenter, och bra för Lidköping.

Se fler nyheter i Blogg

Marknadsföring

Efter en sommar där förväntningarna på ljumma sommarkvällar inte helt uppfyllts är det återigen full fart med en spännande höst. Med medverkan på Kulturkalaset i Göteborg, ”glascontainer” på torget och en favorit i repris – Krogstafetten – är hösten snart fylld.

Vi deltog i Kulturkalaset i Göteborg i augusti. Det blev lyckat, med fullt av besökare och många frågor i Lidköpings monter. Det var Tillväxt Lidköping AB, AB Bostäder och Lidköpings kommun som tillsammans deltog på Kulturkalaset, i syfte att väcka intresse för Lidköping och på sikt få göteborgare att flytta till Lidköping.

Målgruppen var barnfamiljer och medelålders som vill ha bättre livskvalitet samt är trötta på storstädernas otrygghet, trafiksituation och höga boendepriser. Med tema trygghet, om med argumenten 22 mil kuststräcka, natur och kultur samt en av Sveriges cafétätaste kommuner blev många positivt förvånade över allt som finns i Lidköping.
Dock krävs uthållighet och kontinuitet i marknadsföringen för att vi ska kunna se resultat. Fortsättning följer, med riktade insater utanför köpcentra samt deltagande i bomässan i Göteborg med mera.
”Syns man inte finns man inte…”

Årets stadskärna
Välkommen till ”glascontainern” på torget 4 till 8 september, för att ge förslag på hur vi kan göra vår stadskärna än bättre för boende och besökande i Lidköping. Alla idéer och förslag är välkomna. Containern är bemannad mellan klockan 10:00 och 18:00.

Se fler nyheter i Blogg

Vad tjänar handeln på vår strävan att Lidköping ska få utmärkelsen Årets stadskärna?

Svaret är kort och gott – allt.

Detta eftersom allt som från och med nu görs ska ha som syfte att göra stadskärnan i Lidköping mer attraktiv. Utbudet av butiker, restauranger, caféer, kultur, med mera ska bli bättre. Tillgängligheten i form av skyltning, kommunikationer, öppettider, handikappanpassning ska förbättras. Attraktiviteten ska öka, så att besökarna upplever stadskärnan som vackrare och tryggare. Vi gör detta med fler evenemang och upplevelser som skapar liv och rörelse samt ett ger utrymme för ett bemötande som överträffar våra besökares förväntningar.
Allt det som handeln tjänar på.

För två veckor sedan utsågs Västervik till Årets stadskärna i Sverige. Utmärkelsen var skörden av ett mångårigt arbete. Och ett samarbete mellan fastighetsägare, handlare, andra näringsidkare och kommunen.
Resultatet är nu tydligt för Västervik; stora investeringar och lokala företagare som satsar. Det har kommit nyetableringar, kommunen har fått ett rekordhögt handelsindex, ökat antal gästnätter, levande stadsmiljö med tydliga stråk och en långsiktigt fungerande samverkan.
Västervik är ungefär lika stort som Lidköping. De blev bäst i Sverige. Det borde absolut vi också kunna bli.

Se fler nyheter i Blogg

”Årets stadskärna” 2021

Stadskärnan är hjärtat i staden, för människor, handel och mötesplatser. Det är det mest intensiva området kommersiellt sett, men även socialt och kulturellt. Lidköping har en unik stadskärna med torg, närhet till vattnet, broar, rådhus och en välbevarad småstadsbebyggelse. I centrala Lidköping finns dessutom en väl fungerande mix av kommersiell och kulturell verksamhet samt en av Sveriges största gymnasieskolor i direkt anslutning till stadskärnan. Vi har därmed avsevärt bättre förutsättningar för en levande stadskärna än många andra av Sveriges städer.

Arbetet med att ta fram ett förslag på handlingsplan hur vi ska kunna vara med och tävla om titeln ”Årets stadskärna år 2021” har precis startat. Nu behöver vi förslag, synpunkter, idéer och engagemang från alla intresserade.
Nu handlar det inte i första hand om kommersiellt utbud eller att försköna miljön, utan snarare om hur vi gör för att få invånare och besökare att vilja besöka och uppehålla sig i stadskärnan.
Vad lockar unga, barnfamiljer, seniorer, funktionshindrade, föreningar med flera? Hur ökar vi delaktigheten och viljan att medverka? Hur utvecklar vi kvällsekonomin och tryggheten för restaurang- och krogbesökare kvällstid?
Vad tycker och känner de besökare och turister som kommer till Lidköping och vilken känsla vill vi att våra invånare och besökare ska få när de besöker stadskärnan?
Frågorna är många och svaren troligtvis än fler.
Under augusti testar vi en form av direkt delaktighet i anslutning till torget, där alla som vill får komma med förslag.

I arbetet för att få utmärkelsen Årets stadskärna ska vi kartlägga nuläget avseende utbud, tillgänglighet och gestaltning. Vi ska ta fram en organisation och ett förslag på finansiering, bestämma vad och hur vi ska mäta utvecklingen, hur vi ska dokumentera arbetet, knyta expertis till projektet och genomföra studiebesök till andra städer. Och framförallt ska vi ge förslag på en vision på vad det är vi vill med stadskärnan.

För att lyckas med detta arbete krävs stöd, hjälp och förslag från alla som är intresserade och som vill vara med och utveckla vår stadskärna, vår stad. Tillsammans gör vi Lidköping starkare.

Se fler nyheter i Blogg

Försäljningsindex

Försäljningsindex, 7 högsta i Västra Götaland. Göteborg, Borås, Uddevalla, Trollhättan, Skövde, Tanum och LIDKÖPING. Med tanke på Lidköpings storlek och avsaknad av större externa köpcentra och en levande stadskärna måste vi säga att vi klarar oss riktigt bra!

Se fler nyheter i Blogg

Wedumsdalen – landsbygdsshopping och -företagande

Du har väl hört talas om föreningen Wedumsdalens Nejder? Inte? Snart kan dock Wedumsdalen vara mer välbekant, tillsammans med de affärer och företag som finns där. Den tilltalande Wedumsdalen ligger i Lidköpings kommun, i norra utkanten av Järpås. Och nu har Leader Nordvästra Skaraborg gjort sitt för att göra Wedumsdalen mer attraktiv, genom att hos Jordbruksverket ansöka om 760 000 kr i stöd för att marknadsföra området som besöksmål.

Wedumsdalen är ett kulturlandskap med flera stora jord- och skogsbruk. Det finns också ett antal butiker, till exempel Krokofanten, en av Lidköpings mest välsorterade barnklädesaffärer. Här finns även hästbutik, damklädesbutik, blomsterbutik och en keramikverkstad kombinerad med vackra inredningsbutiken Enström & Blom. För den som vill övernatta finns möjligheten att bo på herrgård, på Korpegården. I Wedumsdalen finns idag arrangemang och spirande verksamheter, bland annat konserter och konstparken Stora Bryne.
De flesta verksamheterna är nystartade och andra affärsidéer som att starta caféer, anlägga visningsträdgårdar och knyta samman gång-, cykel- och ridvägar kan snart vara förverkligade.

Lägg Wedumsdalen på minnet. Tillväxt Lidköping håller med Leader – den är absolut värd ett besök.

Magnus Franzén / Handelsutvecklare

Se fler nyheter i Blogg

Besöksnäring och ”Årets stadskärna”

Besöksnäringen är en växande framtidsbransch och blir allt viktigare för Sveriges samtliga kommuner, så även Lidköping.

I sommar, den 6 till 8 juli, är det dags för Power Big Meet i Lidköping, med stora förväntningar från både besökare och arrangörer. Eventet har växt mycket sedan starten 1978 i Anderstorp. Från endast 80 deltagande bilar och 400 besökare till dagens arrangemang med 20 000 bilar, deltagare från mer än 40 länder och upp emot 80 000 besökare. Detta gör Power Big Meet till ett av Sveriges tre största årligen återkommande event, endast Almedalveckan och Gothia Cup är större.
Under de år som Power Big Meet genomförts i Västerås uppskattas intäkterna från det som spenderats utanför eventområdet på boende, mat, bensin och shopping till cirka 50 miljoner kronor varje år. Hur mycket det blir för Lidköpings näringsliv är svårt att förutspå, men att det får stor betydelse för handel, boende, caféer och restauranger är helt säkert.

Mer information om eventet kommer i veckan på kommunens hemsida.

Årets stadskärna 2021
Tillsammans med kommunen, fastighetsägare, handlare och övriga intressenter startar vi ett större projekt med syfte att utveckla Lidköping till att bli en av Sveriges bästa stadskärnor.
Framförallt innebär projektet ett nära samarbete med samtliga intressenter med syfte att utveckla vår fina stadskärna avseende utbud, tillgänglighet och attraktionskraft. Lidköping har ett unikt centrum med närhet till vatten, vackert torg, välbevarad bebyggelse, ett bra utbud och flera andra tillgångar. Tillsammans kan vi både förstärka det unika och utveckla stadskärnan till en mycket trevlig plats att besöka, handla i och finnas i – oavsett ålder, kön, bakgrund eller intresse.
Årligen genomförs en tävling där organisationen Svenska Stadskärnor utser en vinnare av titeln ”årets stadskärna”. Tanken är att när Lidköping firar 575 år är vi med och tävlar om ”årets stadskärna”. Arbetar vi tillsammans är detta ett realistiskt mål.

Se fler nyheter i Blogg