En resumé, vad har hänt…

Lidköping växer inte bara i invånarantal utan även när det gäller företag som väljer Lidköping som etableringsort. Efter tre års verksamhet är det dags att göra en summering av vad som har hänt i Lidköping.
Asko, Smögen Delikatesser, Imtech, Independance Academy, Petersborgs Mink, H2 Squash, Ballingslöv, Calluna, Söderberg & Partners, Kjell & Co, STC Training Club, Blå Hallen, Konditor Trulsson, Phoenix, Jem & Fix och många flera. Det är mer än 30 etableringar de senaste tre åren och mer är på gång t.ex. Burger King, H&M  Home och naturligtvis Biltema.
En av de viktigaste funktionerna för Tillväxt Lidköping är att hjälpa till i kontakter med kommunen genom s.k. företagslots. Här har kommunen varit lyhörd och lyssnat på näringslivet och bl.a. byggt ut Roddargatan, ny rondell vid infarten till Jungmansgatan, uppdaterat informationsskyltar i industriområden, förhindrat uppställning/nattparkering av lastbilar längs Jungmansgatan, prioriterat arbete med detaljplaner m.m.
När det gäller handel har kommunen beslutat om en handelsstrategi som är framtagen av handlare, fastighetsägare och övriga intressenter. Denna strategi är mycket viktig både för nya handelsföretag som vill etablera sig såväl som för utveckling av befintlig handel.
Nätverkande med syfte att bättre lära känna varandra och på sikt skapa lokala affärer, genomförs genom olika former av frukost- och lunchmöten. Vi genomför årligen ca. 20 företagsträffar med tillsammans över 500 deltagare.

Däremot har vi inte ännu lyckats när det gäller företagsklimat här har utvecklingen det senaste året gått i fel riktning vilket innebär att vi under kommande år gör en särskild satsning på att försöka förbättra företagsklimatet.

Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och att vi än mer ”krokar arm” med kommunen och driver på utvecklingen.

Tillväxt Lidköping önskar er en riktigt God Jul och ett Gott nytt år!