Besöksnäring och ”Årets stadskärna”

Besöksnäringen är en växande framtidsbransch och blir allt viktigare för Sveriges samtliga kommuner, så även Lidköping.

I sommar, den 6 till 8 juli, är det dags för Power Big Meet i Lidköping, med stora förväntningar från både besökare och arrangörer. Eventet har växt mycket sedan starten 1978 i Anderstorp. Från endast 80 deltagande bilar och 400 besökare till dagens arrangemang med 20 000 bilar, deltagare från mer än 40 länder och upp emot 80 000 besökare. Detta gör Power Big Meet till ett av Sveriges tre största årligen återkommande event, endast Almedalveckan och Gothia Cup är större.
Under de år som Power Big Meet genomförts i Västerås uppskattas intäkterna från det som spenderats utanför eventområdet på boende, mat, bensin och shopping till cirka 50 miljoner kronor varje år. Hur mycket det blir för Lidköpings näringsliv är svårt att förutspå, men att det får stor betydelse för handel, boende, caféer och restauranger är helt säkert.

Mer information om eventet kommer i veckan på kommunens hemsida.

Årets stadskärna 2021
Tillsammans med kommunen, fastighetsägare, handlare och övriga intressenter startar vi ett större projekt med syfte att utveckla Lidköping till att bli en av Sveriges bästa stadskärnor.
Framförallt innebär projektet ett nära samarbete med samtliga intressenter med syfte att utveckla vår fina stadskärna avseende utbud, tillgänglighet och attraktionskraft. Lidköping har ett unikt centrum med närhet till vatten, vackert torg, välbevarad bebyggelse, ett bra utbud och flera andra tillgångar. Tillsammans kan vi både förstärka det unika och utveckla stadskärnan till en mycket trevlig plats att besöka, handla i och finnas i – oavsett ålder, kön, bakgrund eller intresse.
Årligen genomförs en tävling där organisationen Svenska Stadskärnor utser en vinnare av titeln ”årets stadskärna”. Tanken är att när Lidköping firar 575 år är vi med och tävlar om ”årets stadskärna”. Arbetar vi tillsammans är detta ett realistiskt mål.

Se fler nyheter i Blogg