Årets stadskärna – en jättechans om vi alla hjälps åt!

Mycket händer inom handeln just nu. Det går så fort att alla inte hänger med. E-handeln tar i allt högre takt marknadsandelar från den fysiska handeln och uppgår nu till 9 procent av den totala detaljhandeln. I vissa branscher är den mycket större än så. Digitaliseringen och transparensen ökar och marginalerna pressas. Det talas om att antalet fysiska butiker inom några år kommer att minska med 30 procent.
Hur påverkar det här Lidköping? Precis som på andra håll är vi också inne i en förändringsfas. Senast på Stenportsgatan där två butiker ersätts med en tatuerare och en snabbmatsrestaurang.
Samverkansorganisationen Tillväxt Lidköpings roll är bland annat att stimulera handeln. Det gör vi genom att verka för ett brett utbud, attraktivitet och bra tillgänglighet.
I samverkan med Lidköpings Handelsråd och Sparbanken Lidköping gör vi en utbildningssatsning för att öka kunskaperna inom digitalisering och sociala medier.
Men minst lika betydelsefullt är kommunstyrelsens beslut att sikta på att Lidköping ska bli Årets stadskärna i Sverige år 2021. Det här är en jättechans! att skapa ännu mera liv och dynamik – om vi alla hjälps åt och drivs av en gemensam vision framåt.
Ett bra och konkret exempel på vad som kan göras är den satsning på ljus på och runt torget som initierats av Lidköpings kommun och som nu diskuteras formerna för tillsammans med berörda fastighetsägare.
Se filmen från provbelysningen tidigare i år.
Läs mer om planerna för Årets stadskärna i förstudien.

 

Grattis…

… till Lidköpings alla bilhandlare som för tredje året i rad sålde över ett hundra bilar när årets Bilbytarhelg arrangerades 20 – 22 april. Den här gången sålde de 113 (!) bilar på tre dagar. Imponerande!

… till Café Bella Mi som av White Guide nominerats till Årets fikaställe. Vi håller tummarna!

Magnus Franzén

Se fler nyheter i Aktiviteter, Handelsutvecklare, Nyheter